Запобігання булінгу

Закон України щодо протидії булінгу

/Files/images/bulng/zakon-pro-bulling.png

Закон України ”Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)” (18.12.2018 №2657-VIII)

Лист Міністерства освіти і науки України від 11.02.2020 № 1/9-80 ”Про затвердження наказу МОН України від 28.12.2019 року № 1646 «Деякі питання реагування на випадки булінгу (цькування) та застосування заходів виховного впливу в закладах освіти”

Наказ МОН України від 28.12.2019 №1646 ”Деякі питання реагування на випадки булінгу (цькування) та застосування заходів виховного впливу в закладах освіти”

Лист МОН України від 29.01.2019 №1/11-881 ”Рекомендації для закладів освіти щодо застосування Закону України ”Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню) від 18 грудня 2018 року №2657-VIII”

Закон України «Про освіту» (витяг)

Здобувачі освіти:

– Право на отримання соціальних та психолого-педагогічних послуг як особа, яка постраждала від булінгу (цькування), стала його свідком або вчинила булінг (цькування)”;

– Зобов’язані повідомляти керівництво закладу освіти про факти булінгу (цькування) стосовно здобувачів освіти, педагогічних працівників, … інших осіб, які залучаються до освітнього процесу, свідком яких вони були особисто або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб.

Педагогічні працівники:

– Право на захист під час освітнього процесу від будь-яких форм насильства та експлуатації, у тому числі булінгу (цькування), дискримінації за будь-якою ознакою, від пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров’ю;

– Зобов’язані повідомляти керівництво закладу освіти про факти булінгу (цькування) стосовно здобувачів освіти, педагогічних, працівників, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу, свідком якого вони були особисто або інформацію про які отримали від інших осіб, вживати невідкладних заходів для припинення булінгу (цькування).

Батьки:
мають право:

– подавати керівництву або засновнику закладу освіти заяву про випадки булінгу (цькування) стосовно дитини або будь-якого іншого учасника освітнього процесу;

– вимагати повного та неупередженого розслідування випадків булінгу (цькування) стосовно дитини або будь-якого іншого учасника освітнього процесу;

зобов’язані:

– сприяти керівництву закладу освіти у проведенні розслідування щодо випадків булінгу (цькування);

– виконувати рішення та рекомендації комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) в закладі освіти.

Психологічна служба та соціально-педагогічний патронаж:

– Соціально-педагогічний патронаж у системі освіти сприяє взаємодії закладів освіти, сім’ї і суспільства у вихованні здобувачів освіти, їх адаптації до умов соціального середовища, забезпечує профілактику та запобігання булінгу (цькуванню), надання консультативної допомоги батькам, психологічного супроводу здобувачів освіти, які постраждали від булінгу (цькування), стали його свідками або вчинили булінг (цькування);

– Соціально-педагогічний патронаж здійснюється соціальними педагогами.

/Files/images/bulng/20180806100203-8595.jpg

Десять статей про шляхи подолання булінгу

Поради, як запобігти булінгу в школі

Діти, схильні домінувати й контролювати інших, не відмовляються від своєї поведінки тільки через те, що цього вимагають певні правила.

Але дослідження показують, що розвиток у дітей певних навичок може сприяти проявам соціальної поведінки, знижує рівень стресу, розвиває більш доброзичливе ставлення до вчителів і однокласників, а також підвищує успішність. Відповідно, систематична робота зі школярами в даному напрямку може запобігти проявам булінгу в класі.

У статті докладно розглядається, які соціальні та емоційні навички потрібно розвивати в дітей для запобігання булінгу.

Як батькам впоратися з булінгом

Глузування та знущання над дітьми однолітків уже стали частиною шкільного життя. І з роками масштаби цього явища тільки збільшуються.

Багато батьків уважають, що булінг не така серйозна проблема, як уживання школярами заборонених речовин (тютюну, алкоголю, наркотиків), проте його наслідки можуть бути дуже важкими та тривалими. Багато дітей спеціально уникають відвідування школи, тому що бояться цькування. Булінг негативно впливає не тільки на тих, хто терпить образи та знущання, а й на тих, хто їх завдає.

Про те, як подолати прояви та наслідки такого явища, читайте у даному матеріалі.

Як тривожність спричиняє агресію в дітей

Тривожність у дитини виглядає як агресивна поведінка або співзвучна з нею. Діти мають досить складну психіку, тому їм потрібна якісна та всебічна діагностика.

Якісна діагностика передбачає збір даних з багатьох джерел, а не тільки опитування батьків. Психологу слід поговорити з учителями та іншими людьми, пов’язаними з життям дитини, тому що в деяких випадках дитина поводиться вдома і в школі зовсім по-різному. Також слід брати до уваги всі прояви її поведінки, а не тільки найбільш очевидні.

Учителям не варто звинувачувати дитину в поганій поведінці або успішності, не розібравшись у їх причинах. Чуючи такі оціночні судження щодня, дитина прийме це для себе як очевидний факт і їй стане ще важче справлятися з тривогою.

Стаття буде корисною перш за все шкільним психологам та педагогам, які мають навантаження класних керівників.

Серйозні причини дитячої агресивності

Дитяча агресивність може бути ознакою наявності в дитини прихованих проблем. Вона є широко поширеним симптомом багатьох психічних та фізичних розладів, а також реакцією на негативні життєві обставини.

Причини агресивності можна умовно розділити на декілька груп. Тому, перш ніж боротися з агресивністю, необхідно з’ясувати, що саме її спровокувало.

Зі статті ви дізнаєтесь про причинно-наслідкові зв’язки явищ, пов’язаних з дитячою агресією.

Стратегії боротьби з образами та глузуванням

При виборі стратегій, яких необхідно навчати свою дитину, у першу чергу ви повинні визначити її сильні та слабкі сторони в соціальному контексті. Це можна зробити, спостерігаючи за тим, як дитина взаємодіє із друзями, братами й сестрами.

У даній статті представлені кращі стратегії, які відповідатимуть ситуації вашої дитини, її віку, навичкам, темпераменту й серйозності образ і глузливих жартів.

Навчання дитини навичок, описаних у статті, вимагає часу й зусиль. Для того щоб дитина досягла успіху, відповідну поведінку треба моделювати та практикувати, тільки так можна досягти істотних результатів.

Як дітям реагувати на знущання (булінг)

Діти цілком природно відчувають страх і засмучення, коли їх утискають інші діти. Але вони можуть перешкоджати булінгу, демонструючи впевненість і не приймаючи те, що відбувається з ними, близько до серця.

Діти не повинні ображати або битися з тими, хто з них знущається, оскільки це може призвести до більшої агресії й, можливо, до серйозних травм. Навчіть дитину звертатись по допомогу до дорослих або інших однолітків, якщо вона відчуває небезпеку.

У статті ви знайдете поради, до яких варто дослухатись, якщо утиск має місце в вашому житті.

Стратегії, які допомагають при булінгу

Багато хто замислюється над питанням, чому булінг став настільки поширеним явищем у наш час. Дослідники Іллінойського університету зацікавились дещо іншим питанням: як діти реагують на утиск однолітків і які соціальні установки найбільш ефективно допомагають їм при булінгу.

Головне питання, що цікавило дослідників, полягало в тому, які стратегії діти вибирають для боротьби з утисками своїх однолітків і які цілі вони ставлять перед собою у своїх соціальних стосунках.

Зі статті ви детальніше дізнаєтесь, які 3 стратегії зазвичай обирають діти та як вони впливають на подальші міжособистісні стосунки.

Основні види шкільного цькування (булінгу)

Хоча школи багато роблять для того, щоб запобігати знущанню та своєчасно справлятись із ним, батьки заздалегідь краще інших можуть навчити дітей запобігати проявам такої поведінки й зупиняти їх.

У статті ви знайдете не тільки опис різновидів дитячої агресії, але й дієві поради про те, як треба справлятись із чотирма найбільш поширеними видами булінгу.

Як допомогти дітям упоратися з булінгом

Згідно з результатами різних опитувань, більшість дітей і підлітків стверджують, що в їхніх школах має місце булінг. Знущання можуть залишити глибокі емоційні рубці на все життя. А в екстремальних ситуаціях вони можуть завершитись погрозами насильства, псування майна або серйозними тілесними пошкодженнями.

Якщо ваша дитина піддається знущанню, є способи допомогти їй справитися з ним на щоденній основі та зменшити його тривалий вплив. І навіть якщо знущання не є проблемою у вас вдома безпосередньо зараз, важливо обговорювати такі питання, щоб дитина була готова до всього.

Про те, як говорити на такі теми та які поради давати дитині, дізнайтесь з даної статті.

Як захистити дитину від знущань однолітків

Для малюків дитячий садок стає майже другою домівкою, де вони з цікавістю проводять час. Але діти молодшого віку можуть стати осередком булінгу як в якості жертв, так і в якості агресорів, до того ж навіть частіше, ніж старші діти.

У віці від трьох до п’яти років вони ще тільки починають учитись того, як знаходити спільну мову з оточуючими, вони менш досвідчені у вирішенні проблем, які часто виникають під час їхніх спільних ігор з іншими дітьми. Тому для вирішення певних непорозумінь вони використовують не ефективні способи врегулювання конфліктів, а агресію.

У статті подані дієві поради, як захистити малюка від знущань однолітків та запобігти новим проявам можливої агресії.

                                                                                                         Інформацію взято з сайта osvita.ua

План заходів

щодо попередження насильницької моделі поведінки, випадків булінгу серед учасників освітнього процесу, учнів 1-11 класів на 2020/2021 навчальний рік

Серпень І. Відвідування батьків удома. Обстеження матеріально-побутових умов родин. Індивідуальні бесіди з батьками. Класні керівники
2. Діагностика батьків із проблем сімейного виховання

(опитування)

Класні керівники
14.09-18.09

 

Тиждень профілактики дитячої бездоглядності, правопорушень та негативних явищ в учнівському середовищі 1-11 кл Класні керівники
27.09 Лекції, спрямовані на протидію проявам націоналізму та ксенофобії 9-11 кл Учитель історії Суркова
15.10-21.10
Тиждень протидії торгівлі людьми (18.10 – Європейський день боротьби із торгівлею людьми) (згідно з планом)
5-11 кл Класні керівники
16.11 Заходи до Дня толерантності (16.11):

Бесіда «Ми різні – ми рівні»

Заходи, спрямовані на протидію проявам ксенофобії. Історичний квест «Різні, але єдині» щодо дослідження місць ідентичності національних меншин краю

Як не потрапити в тенета торгівця людьми, або безпечна поведінка (тренінг для старшокласників)

 

1-4 кл

5-8 кл

 

 

 

 

9-11 кл

 

Класні керівники

16.11-20.11 Тиждень гендерної рівності, присвячений Дню гендерної рівності (19.11)

(згідно з планом)

1-11 кл

 

 

Класні керівники

01.12-04.12

 

 

 

 

День спільних дій в інтересах дітей

Зустрічі-бесіди з представниками правоохоронних органів району, державних і громадських організацій

Перегляд навчальних відеофільмів

1-11 кл Педагог-організатор

Громадський інспектор

Заступник директора з НВР Гридіна В.М.

01.12-04.12

 

Тиждень сприяння здоровому способу життя та безпеки життєдіяльності. (заходи за планами класних керівників) 1-11 кл. Класні керівники
07.12-11.12 Тиждень правової культури з нагоди проголошення Загальної декларації прав людини (10.12 – День прав людини) (згідно з планом) 1-11 кл

 

 

Учитель історії Педагог-організатор
14.01-15.01 Заходи, спрямовані на протидію проявам ксенофобії (згідно з планом)

 

1-11 кл

 

Класні керівники
01.02-05.02

 

 

 

Тиждень правової культури.

Години спілкування з морально – правової тематики (за планами класних керівників). Скринька довіри «Права дитини у Введенському ліцеї»

 

1-11 кл

 

Учитель історії Педагог-організатор

Класні керівники

 

07.04

 

Заходи  до Всесвітнього дня здоров’я (07.04) (згідно з планами класних керівників) 1-11 кл

 

Класні керівники

Учитель фізичної культури

12.04-16.04 Тиждень знань з основ безпеки життєдіяльності:

 

1-11 кл Класні керівники

 

25.05-29.05 Тиждень профілактики дитячого травматизму та попередження правопорушень. Всесвітній день без тютюну (30.05). 1-11 кл. Педагог-організатор

Класні керівники

 

ПРАВИЛА ПОВЕДІНКИ УЧНІВ У КЛАСІ (У ЗАКЛІДІ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ)
ДЛЯ ЗАПОБІГАННЯ БУЛІНГУ:

1. Бути толерантним , ввічливим у спілкуванні з учасниками освітнього процесу;

2. Вміти вислухати, не сперечатися;

3. Вирішувати спірні питання дипломатично, коректно;

4. Не проявляти ніяких видів агресії, грубощів, образ до однокласників, інших учасників освітнього процесу;

5. Не приносити до закладу освіти нічого небезпечного;

6. Користуватися мобільними телефонами, дотримуючись Порядку встановленому в закладі освіти.

ПОРЯДОК ПОДАННЯ ЗАЯВ ПРО ВИПАДКИ БУЛІНГУ

Заяви про випадки булінгу до адміністрації закладу освіти подаються у письмовому вигляді під час особистого прийому у директора.

У заяві слід зазначити:

1. Прізвище, ім’я, по батькові

2.Прізвище, ім’я, по батькові особи, яка порушила Ваші права

3. У чому конкретно полягає суть порушення Ваших прав

4.Коли або в який строк допущено порушення Ваших прав

5. Яких заходів Ви вживали для поновлення Ваших прав

6. Чи звертались Ви до когось за захистом порушення прав

7. Суть Вашої заяви

8 Дату і власноручний підпис.

У разі звернення, в інтересах третіх осіб, потрібно надавати копії документів, що посвідчують повноваження на представництво їхніх інтересів.

Заяву можна надіслати письмово за адресою:

63520, вул Олега Горбачова, 150, смт Введенка, Чугуївський р-н, Харківська обл.

ПОРЯДОК РОЗГЛЯДУ ЗАЯВ ПРО ВИПАДКИ БУЛІНГУ

Цей порядок розроблено згідно чинного законодавства з метою визначення основних вимог до організації розгляду заяв про випадки булінгу (цькування).

Порядок визначає вимоги до організації розгляду заяв про випадки булінгу (цькування) у Введенському навчально-виховному комплексі.

У роботі з заявами про випадки булінгу (цькування) забезпечується кваліфікований, неупереджений, об’єктивний і своєчасний розгляд справ з метою оперативного розв’язання порушених у них питань, задоволення законних вимог заявників, реального поновлення порушених конституційних прав та запобігання надалі таким порушенням.

ПЕРВИННИЙ РОЗГЛЯД ЗА ЗАЯВАМИ ПРО ВИПАДКИ БУЛІНГУ (ЦЬКУВАННЯ)

Діловодство за заявами про випадки булінгу закладу освіти ведеться окремо від інших видів діловодства. Усі заяви приймаються, проходять первинний розгляд в день їх надходження. У разі, якщо заява про випадки булінгу, не містить даних, необхідних для прийняття обгрунтованого рішення, воно, не пізніше, ніж у п’ятиденний строк повертається громадянину з відповідними роз’ясненнями. Заяви розглядаються і вирішуються у строк не більше одного місяця. Виконавці зобов’язані уважно вивчити зміст заяви, факти, що наведені у ній, та питання, що потребують вирішення. У разі потреби вимагати необхідні матеріали та перевіряти факти, викладені у заяві, уживати інших заході для об’єктивного вирішення питання, з’ясовувати обставини, усувати причини та умови, які спонукають громадян скаржитися, відповідно до чинного законодавства.

ПОРЯДОК РЕАГУВАННЯ НА ДОВЕДЕННЯ ВИПАДКІВ БУЛІНГУ (ЦЬКУВАННЯ)

1. Якщо комісія, створена для розгляду випадку булінгу, визнала, що це булінг (цькування), а не одноразовий конфлікт, сварка, то директор ЗЗСО в обов’язковому порядку повідомляє про це:

– ювенальну поліцію сектору превенції Чугуївського району;

– Службу у справах дітей Чугуївського району.

2. У разі, якщо комісія не кваліфікує випадок як булінг (цькування), а постраждалий не згодний з цим, то він може звернутися до органів Національної поліції.

КОМІСІЯ З РОЗГЛЯДУ ВИПАДКІВ БУЛІНГУ (ЦЬКУВАННЯ)

— Голова (очолити комісію може тільки представник адміністрації закладу освіти)

— практичний психолог;

— класний керівник;

— голова батьківського комітету ЗЗСО;

— голова або активний член батьківського комітету класу