“Птах року – 2022” запрошуємо до участі!

Запрошуємо учнів Введенського ліцею взяти участь в обласному етапі Всеукраїнського конкурсу «Птах року-2022». Орнітологи України обрали птахом цього року міську ластівку.

Ла́стівка міська́ (Delichon urbicum), або білогурка — дрібний птах з родини ластівкових (Hirundinidae), широко поширений в Європі, Північній Африці та помірних широтах Азії.

Як і сизий голуб, первісно мешканець скель, цей птах легко адаптувався до життя у міських умовах. Це перелітний птах, що зимує в Африці південніше від Сахари і в тропічній Азії.

Тримається зграями по берегах річок, на схилах гір, луках, містах із кам’яними будівлями — часто зграйки цих птахів можна побачити на дротах ліній електропередач. Харчується комахами, яких ловить у повітрі. Має зовнішню схожість з двома іншими видами роду Delichon — азійською і непальською міськими ластівками, що мешкають в Південній та Південно-Східній Азії.

_________________

Всеукраїнський конкурс «Птах року-2022» проводиться дистанційно у два етапи:

І етап – обласний – до 15 жовтня 2022 року;

ІІ етап – фінальний (Всеукраїнський) – до 15 листопада 2022 року.

Роботи можуть бути як індивідуальні, так і командні.

Номінації Конкурсу та вимоги до робіт:

І. Змістовна різнопланова робота. Номінація передбачає випуски стінгазет, виготовлення інформаційних та агітаційних листівок, лепбуків, банерів, агітаційних плакатів.

ІІ. Змістовна природоохоронна, дослідницько-пропагандистська і практична екологічна робота у вирішенні проблеми охорони птахів. Номінація передбачає реферати, презентації, результати власних спостережень за птахами, власні фото.

ІІІ. Кращий літературний твір. Власні оповідання, казки, вірші про птахів.

IV. Кращий малюнок і креативність сприйняття орнітофауни.

V. Кращий доробок, креативність та самобутнє сприйняття орнітофауни. Номінація передбачає власні поробки з природних матеріалів, ниток, тканин (зображення птаха у вигляді вишивки бісером, стрічками та нитками), глини, паперу, скла.

Журі обласного етапу Конкурсу визначає переможців та направляє до
оргкомітету фінального етапу Конкурсу протокол підбиття підсумків із переліком
робіт переможців у кожній номінації.

_____________________________________

Програма спостережень

Основні місця спостережень: відкриті місцевості, зокрема вулиці в населених
пунктах, лісопаркові зони, подвір’я поміж кількаповерховими будинками, міські
площі, береги великих водойм і водні плеса невеликих озер і ставочків у
населених пунктах, а також пустища на околицях міст і містечок.

Чисельність і розподіл. Проведення обліку слід робити так:

– При обліках рекомендовано проводити точкові обліки в місцях, де перебувають птахи, яких досліджують.

– Точкою умовно називаємо ділянку радіусом близько 50 м, у межах якої потрібно буде проводити облік птахів.

– Для відбору облікових точок потрібно обрати сектор, у якому знаходяться один чи кілька типів із перелічених вище місць спостережень. Обстежити сектор шляхом проходження по маршруту, на якому знаходяться вищеозначені характерні місця перебування птахів. У щоденнику спостережень зареєструвати виявлені ділянки, на яких були помічені птахи, пронумерувавши її – кожній ділянці присвоїти умовний номер;

– Зробити опис кожної зареєстрованої ділянки: назва району; у межах забудівель: назва вулиці й номери будинків, щільність розташування будинків і їх опис (одно-, багатоповерхові; яка архітектура), деревнінасадження, водойми в зоні забудови; за межами забудови: умовна назва місцевості, опис середовища (парк, пустище тощо).

– На кожній відібраній ділянці обрати стаціонарне (постійне) місце для проведення обліку – це має бути точка, з якої добре проглядається ділянка в радіусі близько 50 м.

– На кожній вибраній стаціонарній точці для проведення спостережень визначити маркер (добре помітне місце).

– Щотижня, один-два рази на тиждень в різну пору доби (найкраще вранці, але
можна і протягом дня) відвідувати зареєстровані ділянки, ставати на стаціонарній обліковій точці і протягом приблизно 15 хвилин оглядати територію. В процесі огляду реєструвати помічених птахів, що досліджуються.

– Дані обліку записувати за такою схемою:
• Дата і час спостережень;
• Погодні умови;
• Скільки птахів помічено. Якщо птахів не було помічено на ділянці, то про це теж вказувати;
• Яка висота польоту (літають низько над землею, не дуже низько, високо), стрімкість польоту (стрімко літають, посередня швидкість). Звичайно, краще вказувати висоту польоту в метрах від поверхні землі (за приблизною оцінкою);
• Елементи поведінки: просто літають у повітрі, запурхують у щілини чи інші пустоти будівель (де зазвичай будують гнізда).

Для зручності подальшого аналізу зібраного матеріалу, записи кожного
обліку рекомендується заносити в таблицю:
Таблиця для запису даних обліку
Ділянка №/ Область, район, населений пункт /Дата обліку/ Години обліку/ Початок обліку год./ Кінець обліку год./ Погода/ Кількість облікованих особин/ Висота польоту,м/ Елементи поведінки

Фенологічні спостереження за птахами. Для збору фенологічних даних необхідно прокласти маршрут через ділянки, на яких у минулих роках спостерігалися птахи, яких досліджують, або місця, характерні для цього птаха. У щоденнику зробити короткий опис маршруту з деталізацією ділянок, привабливих для даного виду птахів.

У період з початку квітня до серпня включно на закладеному маршруті проводити фенологічні спостереження. З початку квітня до середини травня, коли іде процес прильоту і початок гніздування, проходити маршрут 1 раз у 2 дні. Зафіксувати дату першого спостереження цього року в своєму щоденнику спостережень. Цю дату також важливо зареєструвати на веб-сторінці, присвяченій збору даних про повернення мігруючих птахів на весні: http://www.springalive.net/uk-ua/migrations/addnew

Дату масової появи дослідних птахів. Дату зустрічі птахів із гніздовим матеріалом в дзьобі. Із початком гніздування проходити маршрут 1 раз у 3 дні. Відмітити зустріч птахів із кормом у дзьобі. Дати вильоту молодняку з гнізд (у цей період в місцях спостережень помітне різке зростання чисельності птахів, зростання галасу). Після реєстрації вильоту молодих птахів із гнізд, достатньо проходити маршрут 1 раз на 5 днів.

Відмітити дату зникнення птахів із вашої місцевості в цьому році. (як що
досліджуємо перелітних птахів) Іншим методом збору фенологічних даних може бути вибір однієї чи декількох ділянок, характерних для даного виду птахів, і регулярне відвідання їх. Коли птахи прилетять, тоді можна відібрати для спостережень одну ділянку, на якій постійно тримаються птахи, і на цій ділянці проводити спостереження за схемою, описаною вище.

Фенологічні дані рекомендовано заносити у таблицю.
Таблиця для запису фенологічних даних
Ділянка №/ Область, район, населений пункт/ Фенологічні дані/ Дата/ Опис фенологічних явищ у природі: які рослини розквітли, наявність комах у повітрі/
Перша зустріч/ Масова поява/ Масова поява/ Зустріч птахів із будівельним
матеріалом / Зустріч птахів із кормом/ Виліт молодняку/ Остання зустріч

Спостереження за птахами в період гніздування

У травні обрати одну з ділянок, де перебувають птахи. У щоденнику спостережень описати обрану територію. Для спостережень вибрати 1-2 гнізда. Спостереження проводити з точки, з якої добре видно місця зальотів птахів. Також це мають бути місця, зяких турбування птахів від присутності спостерігачів буде мінімальним. Спостереження проводити починаючи з другої половини травня, коли птахи вже займуть гніздівлі, і завершити після вильоту пташенят із гнізда. Спостереження проводити 2-3 рази на тиждень. Оптимальним є спостереження за птахами по 1 годині 3 рази за день:
вранці (орієнтовно з 8.00 до 9.00), удень (з 14.00 до 15.00), увечері (з 18.00 до 19.00). Однак частота та інтенсивність спостережень може бути меншою. Під час спостережень записувати в щоденник такі відомості:
• Скільки разів птах прилітає до гнізда (партнер підгодовує птаха, який насиджує кладку);
• Зареєструвати дату, коли птахи почали носити їжу до гнізда (годувати пташенят);
• Скільки разів на годину приносять їжу до гнізда вранці, вдень і увечері;
• Зареєструвати дату вильоту пташенят;
Також важливими є збір даних про успіх гніздування птахів. Для цього, поряд із вище означеними даними, рекомендуємо також реєструвати таківідомості:
• Випадки випадання пташенят із гнізд: коли випало пташеня, за яких обставин, в якому стані знаходиться, як себе поводить, як поводять себе дорослі птахи в цій ситуації, поява хижаків біля пташеняти (коти, ворони, сороки тощо).

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.