“Юннатівський продуктовий бум” – інновації розвитку

Порадник натуралістам щодо подолання продуктової кризи під час воєнного стану – “Юннатівський продуктовий бум” був створений для гуртків та закладів позашкільної освіти еколого-натуралістичного напрямку Національним еколого-атуралістичним центром учнівської молоді МОН України.

Порадник є актуальним зокрема для вихованців гуртка “Юні садівники” Введенського ліцею. Учні нашого навчального закладу з початкової школи дізнаються про особливості вирощуванні плодово-ягідних та овочевих культур. Беруть участь у конкурсах “Дивовижна теплиця”, “Плекаємо сад”, “Квітуча Україна”. Отримують досвід квітникарства на пришкільних ділянках, тепличного овочівництва на власних домогосподарствах, прибудинкуових територіях, використовують отримані на заняттях знання у вирощуванні плодово-ягідних культур у власних садах.

В Україні, у зв’язку із введенням воєнного стану відбуваються
кардинальні зміни в усіх галузях життя суспільства: політичній, соціальній,
економічний. За цих умов держава переходить до моделі інноваційного
розвитку, здійснюється перехід до ринкових відносин, з’являються нові галузі
виробництва, впроваджуються прогресивні технології, а за цим, реформування
світогляду людей, критеріїв оцінки життя для подальшого його забезпечення.

Саме в такому напрямі координує свою діяльність гурток “Юні садівники” Введенського ліцею, який генерує нові ідеї, приймає нестандарті рішення для вирішення нагальних питань виробництва продуктів харчування в частині позитивних рішень продовольчої програми України.

Продуктивною, для вирішення питань, є співпраця гуртків еколого-натуралістичного напряму з територіальними громадами регіонів, яка
затверджується складанням протоколів намірів. Наш гурток
еколого-натуралістичного напряму ефективно співпрацює з закладами
загальної середньої освіти (і міжнародними партнерами GLOBE) у проведенні спільних заходів біологічного, екологічного та аграрного змісту в позашкільній та позакласній роботі.

Так, Національний еколого-натуралістичний центр учнівської молоді МОН України
з метою виявлення та розвитку творчих здібностей та інтересу до науково-
дослідної, пошукової, експериментальної та практичної діяльності учнівської
молоді щороку проводить Всеукраїнську олімпіаду випускного шкільного
дослідництва (учнівських дослідницьких проєктів).

Плануємо розширення гурткової діяльності та співпрацю з еколого-натуралістичними центрами України, які мають достатню матеріально-
технічну базу: навчально-дослідні земельні ділянки, плодові сади, плодово-
ягідні розсадники, дитячі ботанічні сади, пасіки, кролеферми, учнівські ферми,
теплиці, парники, що складає пристойний ресурс для виробництва
сільськогосподарської продукції.

Учнівські навчально-дослідні земельні ділянки (НДЗД) закладів освіти сьогодні
розглядаються як пріоритетні платформи експериментально-дослідницької,
профорієнтаційної та суспільно-корисної роботи, оволодіння практичними
уміннями і навичками з основ аграрного виробництва. У складі НДЗД
функціонують відділи овочевої сівозміни, польової сівозміни, селекційно-
генетична, колекційна ділянка декоративних рослин, рослин-радіопротекторної
та антиоксидантної дії.

Ми, як і переважна більшість гуртків в освітніх закладах, переглянувши Положення про навчально-дослідні земельні ділянки, зможемо адаптувати їх роботу до умов воєнного і повоєнного стану.

За наявності навчально-дослідних земельних ділянок можна буде поставити роботу в них на планову основу, запроваджувати інноваційні технології органічного землеробства, передбачені в НЕНЦ. Наприклад, «Кожному закладу освіти «Теплі грядки Розума» – проект, який користується попитом в державі.

А також проведення реконструкції ротаційних сівозмін польових, овочевих та кормових культур на високопродуктивні перспективні районовані сорти.

Прийнято рішення провести облік та реорганізацію наявних об’єктів захищеного грунту (тепличних господарств, парників) спрямувавши їх роботу на виробництво розсадного матеріалу, овочів, грибів, вітамінної продукції, зелених конвеєрів.

Ефективною є участь учнівської молоді в проєкті «Шкільний сад». Мета
проєкту – створення мережі виробничих інкубаторів для розвитку сучасного
сільськогосподарського підприємництва, професійного та соціального
зростання молоді в сільських спільнотах.

Планується запровадження досвіту з реконструкції колекційних ділянок лікарської сировини у довгостроковий проєкт «Скарбниця здоров’я», що передбачає планове сезонне виробництво лікарської сировини, круглорічна поставка фіто чаїв.

Ініціатива офісу Президента України щодо участі всіх верств населення у
Всеукраїнській акції «Сади для Перемоги» підтриманий колективами еколого-натуралістичних центрів і станцій юних натуралістів України. Закладами проводиться широка агітаційна робота з цього приводу по всіх формах електронного зв’язку, в групах для плідного використання кожного клаптика землі задля спільної перемоги.

Закладання ягідників, садів при власних домогосподарствах, прибудинкових територіях, реалізацію проектів «Посади своє дерево» та створення садів «Екосад Вусика».

Актуальним та економічним, в організації вирощування високих врожаїв
сільськогосподарських культур на ділянках, є створення багаторічних проектів
«Компост – джерело життя рослин» – мають зразки такої роботи і попит в
територіальних громадах.

Останнім часом в Україні відбувається інтенсивне відродження кролівництва. В умовах нових форм господарювання кролівництво саме та галузь, розвиток якої, є перспективним для навчальних, фермерських та приватних господарств.

Важливою складовою позашкільної освіти еколого-натуралістичного напряму є організація різноманітних форм учнівських об’єднань тваринницького профілю у зоолого-тваринницьких відділах, тваринницьких фермах в закладах позашкільної освіти.

Розвиток продуктивного тваринництва є перспективним напрямом діяльності закладів позашкільної освіти, освітня діяльність яких сприяє розвитку кролівництва, птахівництва, бджільництва, перепільництва у підготовці програмового матеріалу, експериментального дослідництва.

Приймається рішення про розробку відповідних програм для Всеукраїнської «онлайн» школи за напрямами «Бджільництво», «Птахівництво», «Перепільництво». Метою профільних шкіл з тваринництва є ознайомлення здобувачів освіти з сучасними практиками продуктивного кролівництва, бджільництва, птахівництва в сім’ях, приватних фермерських господарствах, в умовах закладів освіти для виробництва м’ясної продукції. Всі організаційні заходи мають чіткий зв’язок з науковими установами та територіальними громадами в регіонах.

Враховуючи умови сьогодення, гуртки еколого-натуралістичного напряму спрямовують свою діяльність на збільшення продуктивності навчально-дослідних ділянок, розвитку тваринницької сфери через масові заходи, конкурси, змагання, що розвивають і формують у здобувачів освіти власне бачення господарювання, ведення бізнесу, впровадження ринкових методів регулювання виробництва продукції сільського господарства, тваринництва з урахуванням балансу попиту і
пропозицій та участі у реалізації юннатівського продуктивного буму та продовольчої програми в Україні в цілому.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.